Het aankoopproces: Stap voor stap met TPS…

Nieuwsbrief-2020-jan-goudstrip

Deze uitgebreide ‘Gids voor het kopen van onroerend goed op Tenerife’ is gemaakt om mensen te helpen die hun droomhuis willen kopen op Tenerife, ons zonovergoten eiland ver weg van de zorgen van de westerse wereld.

Het behandelt alles wat u moet weten, van het vinden van uw ideale woning tot het verkrijgen van uw eigendomsbewijs. U moet zich bewust zijn van dit proces wanneer u uw zoektocht begint, maar in werkelijkheid, zodra u uw ideale woning hebt gevonden, zullen onze zeer ervaren medewerkers alles voor u doen om ervoor te zorgen dat uw aankoop een stressvrije en perfecte ervaring voor u is.

Nieuwsbrief-2020-jan-goudstrip

Volg onze stap voor stap gids om ervoor te zorgen dat uw ervaring naadloos is.

Kopen in Tenerife is een andere ervaring dan kopen in uw eigen land, en om het zo soepel en stressvrij mogelijk te laten verlopen, moet u uw makelaar met grote zorg kiezen, zodat u verzekerd bent van veiligheid en zekerheid bij uw aankoop.

Nieuwsbrief-2020-jan-goudstrip
Nieuwsbrief-2020-jan-goudstrip

1. Kies een betrouwbare agent.

TPS_LOGO_SQ_TRANS

Zorg ervoor dat de makelaar:

– een erkende makelaar

– Behoort tot de Confederation Européenne de L’Immobilier (G.I.P.E.).

– of het Colegio de Agentes de la Propiedad Inmobiliaria (A.P.I.).

Gouden Tik

Biedt een uitgebreide service om u bij elke stap te begeleiden, en verder

Gouden Tik

Biedt een interactieve website, met bijgewerkte eigenschappen en diensten

Gouden Tik

Efficiënt en ervaren personeel waarmee je gemakkelijk kunt communiceren:

– Spreek uw taal

– Jaren ervaring

– Zijn trots op hun werk

Gouden Tik

Uw belangen vertegenwoordigen – aanvinken

– Geen harde verkoop, gewoon helpen om de plaats te vinden die u wilt kopen.

– Uw gekozen woning veiligstellen met een wettelijk koopcontract

– Garantie dat uw aanbetaling op een veilige rekening staat & verzekerd is

Gouden Tik

Volledige administratieve middelen om alles te regelen

– Nationaal Identificatie Nummer (NIE)

– Een bankrekening openen

– Overdracht van nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water

Gouden Tik

Beveelt een advocaat aan die:

– is onafhankelijk van de verkoper en ook van de agent

– heeft een verzekerde borgstelling voor uw bescherming – zorgt voor duidelijke en onbezwaarde eigendomsbewijzen van het onroerend goed

Gouden Tik

2. Zoek je financiën uit.

Voordat u op zoek gaat naar een woning, is het verstandig ervoor te zorgen dat u precies weet hoeveel u zich kunt veroorloven, of wat u bereid bent te investeren, in het verkrijgen van uw woning op Tenerife en dat u een idee heeft van het type en de grootte van de woning die u zou kunnen kopen door te weten wat uw limiet is. Vergeet niet dat de aankoop van een woning niet alleen de kosten van het huis zelf betreft, maar dat er, net als in uw eigen land, een aantal extra kosten zijn die u moet begroten en die wij volledig zullen toelichten.

Misschien beschikt u niet over voldoende kapitaal om de woning te kunnen kopen die u idealiter zou wensen en moet u een hypothecaire financiering overwegen om u te helpen bij uw aankoop. U kunt in uw eigen land een hypothecaire lening afsluiten bij een bank of building society, met onroerend goed dat u in dat land bezit als onderpand, of u kunt besluiten een Spaanse hypotheek aan te vragen.

U kunt hier een hypotheek aanvragen op vrijwel dezelfde manier als in de meeste andere landen. De bank zal bepaalde criteria vragen en een bewijs van inkomen willen zien om er zeker van te zijn dat u in staat bent uw hypotheek nu en in de toekomst terug te betalen.

Als u waarschijnlijk gebruik wilt maken van hypotheekfaciliteiten voor de aankoop van uw woning op Tenerife, dan is het moment om daarover na te denken voordat u daadwerkelijk begint met het zoeken naar een woning. Er is niets zo ontmoedigend als verliefd worden op uw droomhuis, om vervolgens een probleem te ontdekken bij het samenstellen van het financiële pakket. Met een hypotheekofferte in de hand voordat u uw zoektocht begint, krijgt u een absoluut duidelijk idee van uw budget voordat u begint en kunt u een serieus bod doen op een woning zodra u die ziet, zonder kostbare dagen te wachten op de goedkeuring van een hypotheek en de woning mogelijk te verliezen aan een andere koper. Op onze website vindt u een pre-kwalificatieformulier voor hypotheken. U hoeft alleen maar de gegevens in te vullen en onze zeer ervaren administratief medewerkers en verkoopadviseurs laten u profiteren van hun kennis. Het pre-kwalificatieproces kan in drukke periodes tot tien dagen duren, dus u stuurt het ons best een paar weken voor uw reisdatum.

3. Vind uw droomhuis

Als u zover gelezen hebt, dan denkt u waarschijnlijk dat de tijd gekomen is om eindelijk uw droom waar te maken en uw eigendom in het buitenland te kopen. Dus hoe maak je de ervaring aangenaam? Een huis in de zon is immers een spannend vooruitzicht, of u nu op zoek bent naar iets dat uiteindelijk uw hoofdverblijf kan worden, of gewoon uw eigen plek om uw vakantie door te brengen. Er is geen vervanging voor een goed verlanglijstje.

Of het nu een plek is om met pensioen te gaan, of een vakantieverblijf, u wilt dicht bij het soort voorzieningen zijn dat u gebruikt. Ben je een golfer? Een nachtbraker? Laat u familie en vrienden uw woning gebruiken als u er niet bent? Gebruikt u vaak een auto, of heeft u openbaar vervoer en taxi’s nodig? Kookt u, of is de nabijheid van restaurants belangrijk? Als u kinderen hebt, werpt dat allerlei nieuwe vragen op, en moet u ook bedenken hoe uw behoeften over tien jaar kunnen veranderen?

Veel zal afhangen van uw intenties op korte en lange termijn. Als u er niet woont, is het een overweging om veel buitenruimte te hebben die onderhoud nodig heeft; een zwembad heeft het hele jaar door onderhoud nodig. Als u echter van plan bent om er nu of in de toekomst te gaan wonen, dan worden plaatsen om spullen en "extra’s" op te bergen, meer ruimte voor het gewone dagelijkse leven en misschien zelfs een garage of carport belangrijker.

Het lijkt misschien allemaal vanzelfsprekend, maar de antwoorden op al deze vragen zullen u veel tijd besparen. U wilt uw kostbare vrije tijd niet besteden aan het rondslenteren langs alle aangeboden woningen en ontdekken dat de overgrote meerderheid ervan niet geschikt is, dus hoe duidelijker u bent over wat u wilt, hoe minder tijd u zult verspillen aan het bekijken van de verkeerde woningen.

Onze adviseurs zijn jarenlang uitgebreid getraind en nemen de tijd om met u om de tafel te gaan zitten en uw behoeften te bespreken. Op basis van jarenlange ervaring en voortdurend dagelijks contact met de markt, kunnen wij u adviseren over de verschillende gebieden, de voor- en nadelen van bepaalde complexen, en ervoor zorgen dat u alle voor u belangrijke factoren in overweging hebt genomen. Dankzij de effectieve kennis van onze adviseurs wordt uw tijd besteed aan het bekijken van een korte lijst met mogelijkheden die aan uw eisen en behoeften voldoen. Hoe beter uw adviseur begrijpt wat u wilt, hoe beter voor u.

4. Onderhandel over de prijs en doe een bod

Heeft u eenmaal uw perfecte woning gevonden, dan is het tijd om te overwegen of u een bod moet doen. Dit is een fase waarin u snel moet handelen en, als u gebruik maakt van een goede en eerlijke makelaar, zal uw persoonlijke verkoopadviseur u begeleiden met betrekking tot het soort bod dat aanvaardbaar kan zijn. De adviseur zal een vrij goed idee hebben of de verkopers hun minimumprijs hebben gegeven om een snelle verkoop te bewerkstelligen, of dat zij hun prijs hebben bepaald in de verwachting een bod te ontvangen.

U moet voorkomen dat u een onrealistisch laag bod doet dat zonder meer wordt afgewezen of de verkoper beledigt, omdat dit de onderhandelingen vaak kan afbreken en u in een situatie brengt waarin de verkoper u niet serieus zal nemen en zal weigeren verdere zaken met u te doen.

Uw makelaar is een onschatbare bron van informatie en kan u helpen bepalen of u een redelijk bedrag hebt gekozen om een bod te doen op het onroerend goed dat u wilt kopen. Ons verkoopteam zal serieus en beleefd contact opnemen met de verkopers en hen laten weten dat u de markt begrijpt en dat u een aantal woningen en vergelijkbare prijzen hebt gezien.

Vergeet niet dat u iets wilt kopen waarin iemand misschien veel liefde, tijd en aandacht heeft geïnvesteerd, en als u te agressief bent in uw prijsstelling of in uw houding, kan dat de goede wil om zeep helpen. Onderhandel altijd via uw agent, in gedachten houdend dat de verkopers de agent hebben vertrouwd om hun eigendom voor hen te verkopen, en in onze portefeuille zijn veel van de eigendommen gegeven op basis van een exclusief agentschap. Net als in uw eigen land moet u bij de aankoop van een woning rekening houden met kosten en belastingen. Notariskosten voor het opstellen van de nieuwe eigendomsakte (Escritura), een vergoeding voor de registratie van het onroerend goed op naam van de nieuwe eigenaar in het Kadaster, plus een overdrachtsbelasting van 6,5% die moet worden betaald bij de aankoop van een doorverkocht onroerend goed van een particuliere eigenaar. Er is ook een belasting op de toegenomen waarde van de grond, bekend als Plus Valia, die wordt geheven tegen verschillende tarieven over de jaarlijkse waardestijging sinds de vorige verkoop, maar deze belasting is en was altijd de verantwoordelijkheid van de verkoper. Uw verkoopadviseur zorgt ervoor dat u een overzicht krijgt van alle kosten, zodat u alle kosten vooraf kunt verantwoorden en u niet voor verrassingen komt te staan.

5. Borg betalen en koopcontract ondertekenen

Zodra u uw droomhuis hebt gevonden en een prijs is mondeling overeengekomen, komt u in het stadium waarin u een koop-/aannemingsovereenkomst moet ondertekenen en een aanbetaling van 10% moet doen om uw aankoop tegen de overeengekomen prijs veilig te stellen.

Hiermee verbindt u zich ertoe het onroerend goed te kopen en, wat nog belangrijker is, het verbindt de verkopers ertoe het aan u te verkopen tegen de overeengekomen prijs. Dit is een belangrijk onderdeel van het juridische proces van het kopen van een huis in Spanje en zorgt ervoor dat er geen kans is op gazumping zoals vaak gebeurt in het Verenigd Koninkrijk en andere landen. De woning zal van de markt worden gehaald en uw advocaat zal dan alle juridische aspecten van de woning controleren, en als er iets juridisch niet in orde blijkt te zijn, krijgt u uw aanbetaling terug.

Soms zijn kopers uit principe terughoudend om hun aankoop op deze manier snel veilig te stellen en stellen zij de ondertekening van het koopcontract uit. In de tussentijd is het verrassend hoe vaak het pand aan iemand anders wordt verkocht, vooral als het bij meer dan één makelaar te koop staat. Dit leidt tot grote teleurstelling, maar het kan de verkopers niet kwalijk worden genomen als zij van iemand anders een hoger bod krijgen voordat zij zich er juridisch toe verbinden hun eigendom aan u te verkopen.

Uw verkoopadviseur zal het contract met u doornemen en alle details waar u niet zeker van bent duidelijk uitleggen. Als u nog steeds niet zeker bent van bepaalde clausules in het contract of twijfelt aan de eerlijkheid van de bepalingen in het contract, onderteken het dan niet. U kunt uw juridisch adviseur het contract laten doorlichten en u adviseren voordat u tekent.

Door de volatiliteit van de valutamarkt kunnen de wisselkoersen van dag tot dag verschillen. Aanbieders van valutatransfers bieden een aantal manieren om geld te verplaatsen en te profiteren van deze schommelingen. Indien gewenst, kunnen wij u doorverwijzen naar een valutatransferbedrijf dat speciaal voor u een dienst op maat aanbiedt. Met deze methoden kunnen normale kopers een aanzienlijk bedrag besparen op overschrijvingen. Voor uw veiligheid en zekerheid zal Tenerife Property Shop onder normale omstandigheden uw aanbetaling op een klantenrekening houden, in afwachting van alle wettelijke controles, en deze aan de verkopers overhandigen in combinatie met de voltooiing van uw aankoop en de ondertekening van duidelijke en onbezwaarde eigendomsakten bij de notaris. Terwijl Tenerife Property Shop dit geld bewaart namens de koper en verkoper, wordt het beschermd door onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

6. Vraag NIE aan, open een Spaanse bankrekening en maak geld over.

Iedereen die in Spanje een eigendom wil kopen of een andere fiscale vertegenwoordiging wil hebben, inclusief het openen van een bankrekening, moet een identificatienummer voor buitenlanders (Numero de Identificación de Extranjero – meestal NIE-nummer genoemd) aanvragen en een gekwalificeerde fiscale vertegenwoordiger aanwijzen die in Spanje woont om zijn of haar belastingzaken te regelen.

Dit identificatienummer is persoonlijk voor u, is niet overdraagbaar en vervalt niet. De NIE bestaat uit negen cijfers, waarvan het eerste en het laatste een letter is, met daartussen zeven cijfers. Het verkrijgen van uw identificatiebewijs hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn en een deel van onze service aan klanten die onroerend goed kopen via Tenerife Property Shop is om u te adviseren en te helpen dit te verkrijgen, zodat u geen advocaat of fiscaal vertegenwoordiger in dienst hoeft te nemen om dit voor u te doen.

Na jaren van dienstverlening bij het openen van bankrekeningen voor onze klanten, hebben we nu een zeer nauwe relatie met verschillende banken hier op Tenerife. Wij kunnen u daarom helpen bij het openen van een bankrekening die aan uw wensen voldoet en bij het instellen van automatische incasso’s voor toekomstige rekeningen van nutsbedrijven en jaarlijkse kosten. Als u een valutabedrijf wilt gebruiken om het saldo van de aankoop te regelen, kunnen wij u daarbij helpen.

7. Teken bij de notaris

Ongeveer vier tot zes weken na de ondertekening van een koopcontract ligt uw aankoop klaar bij de notaris. Deze termijn geeft ons de tijd om alle controles en formaliteiten af te handelen. De koper en de verkoper kunnen een datum van voltooiing overeenkomen die hun goed uitkomt.

De kopers en verkopers, of hun aangewezen vertegenwoordiger door middel van een volmacht, moeten aanwezig zijn in het kantoor van de notaris, waar de notaris de voorwaarden van de transactie zal controleren en ervoor zal zorgen dat de nieuwe eigendomsbewijzen correct zijn.

Uw advocaat regelt alle betalingen die verschuldigd zijn bij de oplevering, nadat hij van tevoren de nodige gelden van u op zijn bankrekening heeft ontvangen. U hebt eerder voldoende geld aan uw advocaat betaald om de overdrachtsbelasting, de notariskosten, de registratiekosten en de eerder overeengekomen honoraria van de advocaat te dekken.

Als de verkopers een hypotheek hebben, zal ook een vertegenwoordiger van hun bank aanwezig zijn en zal uw advocaat zorgen voor een bankwissel voor de aflossing van de hypotheek. Zij zullen ook 3% van de aankoopprijs inhouden als de verkopers niet in Spanje wonen en dat betalen aan de Spaanse belastingdienst, en zij zullen eventueel eerder overeengekomen geld inhouden om uitstaande betalingen voor nutsvoorzieningen enz. te dekken. Al deze transacties zullen worden vastgelegd in de nieuwe eigendomsbewijzen.

Na zovele jaren van klanten introduceren, heeft Tenerife Property Shop een zeer goede relatie met de notaris, en krijgen we een uitstekende service voor onze klanten, zodat het hele proces zeer gemakkelijk en ongecompliceerd wordt gemaakt. U hoeft niet in de rij te staan voor het kantoor van de notaris, maar wordt naar een privékamer gebracht waar uw advocaat de eigendomsakte voor u kan vertalen en ervoor kan zorgen dat uw persoonlijke gegevens correct zijn. De notaris komt dan bij u langs om zich voor te stellen en alle formaliteiten af te handelen. Als u dat kantoor verlaat, bent u de trotse nieuwe eigenaar van uw droomhuis in de zon.

8. Intrek in uw nieuwe huis

Dat is het, je bent nu de trotse eigenaar van je eigen plekje in de zon, waar je misschien al heel lang van droomt. U moet er dus voor zorgen dat u uw huis in de zon goed verzorgt, automatische incasso’s instellen voor alle regelmatige uitgaven en het goed verzekeren. Dit zijn diensten waarmee uw makelaar kan helpen, want het kan moeilijk zijn om met de bureaucratie om te gaan als het niet in uw moedertaal is.

De te overwegen diensten zijn:

TPS_LOGO_SQ_TRANS

u te adviseren over de lopende kosten, zodat u uw financiën dienovereenkomstig kunt regelen

Gouden Tik

Toezicht houden op de registratie van eigendomsakten en ervoor zorgen dat u kopieën ontvangt.

Gouden Tik

Wijziging naam en gegevens geregistreerd bij dienstverleners/ nutsbedrijven:
– Gemeentehuis & belastingkantoor

– Complexe gemeenschap

– Water- en elektriciteitsbedrijven – Telefoon/internetprovider

Gouden Tik

Zorg voor automatische incasso’s van uw bank:

– Jaarlijkse tarieven en belastingen
– Kosten voor de Gemeenschap

– Rekeningen voor water en elektriciteit – Rekeningen voor telefoon/internet

Gouden Tik

Zorg voor een verzekering die de woning en de inboedel dekt

Gouden Tik

Maak een Spaans testament voor uw bezittingen op Tenerife

Gouden Tik